EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE KULLANIMI DERSİ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
Konularımız
1)Çoklu ortam nedir?
2)Neden çoklu ortam
3)Çoklu ortam uygulamaları
4)Çoklu ortam tasarım ilkeleri
5)Çoklu ortamın
avantajları ve dezavantajları
6)Sebit,Vitamin, Adabtive Curriculum, EBA Nedir?
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
Bilgisayar
Ögrenme
Bilgisayarın
donanımını ve içerdiği programları
öğrenmeyi hedefler. Bu programlar ofis programları, veya diğer görsel
programlar olabilir.
ÖRNEK:
Halk eğitim kurslarında verilen bilgisayar kurslarını örnek verebiliriz.
Bilgisayar
Destekli Ögrenme
Bilgisayar destekli öğrenme işlenen konularda kalıcılığı
arttırmak amacıyla bilgisayarın araç olarak kullanılmasını gerektirir.
ÖRNEK:
Anlattığımız konularda bilgisayarları aktif olarak kullanmadır.örnek olarak
power point sunularını kullanmak için bilgisayara ihtiyaç duyarız.
Bilgisayar
Üzerinden Ögrenme
Ortamda öğretmenin bulunmadığı
öğrenmenin bilgisayar üzerinden gerçekleştiği öğrenme şeklini ifade eder.
Dersler video vb. formatlarda bilgisayar üzerinden öğrenciye sunulur.
ÖRNEK: Üniversitemizde
verilen UZEM dersleri iyi bir örnektir.
ORTAM
NEDİR?
a)Hiper Metin: Hiper metin aslında sayfalar arası bağlantı yapmayı sağlayan
yolları ifade eder. Hiper metinler sayesinde farklı sayfalar arasında bağlantı
kurabilir ve bu sayfalar arasında dolaşabiliriz.
b)Hiper Ortam: Hiper ortam ise metin ile birlikte diyagram, animasyon, ses ve
video içeren ve aslında hiper metinin genişletilmiş hali olarak
tanımlanmaktadır...
ÖRNEK: Web sayfalarındaki videoları
izleyebilmemizi sağlar.
c)Çoklu Ortam: Çoklu ortam farklı türden bilgi
kaynaklarının bir araya getirilerek yeni bir bilgi türünün ortaya çıkmasını
sağlar. Mesela srs türünden bir bilgi kaynağı sadece bir ortamı ifade ederken
ses ve resim bilgi kaynaklarının bir arada kullanılması sonucu çoklu ortam
ortaya çıkar.
ÖRNEK: En basitinden movimaker
programı sayesinde ses görüntü ve videonun birleşiminden yapmış olduğumuz bir
film güzel bir çoklu ortam örneğidir.
NEDEN
MULİMEDYA
Hatırlaması kolaydır
Dikkat toplamak için
iyi bir yöntemdir
Hazırlanması kolaydır
ve pratiklik sağlar
Saklanması kolaydır ve
az yer kaplar
Akılda kalıcılığı
arttırmakla beraber öğrenmeyi kolaylaştırır.
Öğretmene konuların
hazırlanmasında ve anlatımında kolaylık sağlar
Olayları hayata
uyarlamak için en iyi uyarlama yöntemidir.
KULLANIM
ALANLARI
a)İş Dünyası
Firmaların
tanıtım videoları ve reklamlarında kullandıkları en etkili yöntemdir
-Ürünlerin
tanıtımını yaparken kullanılan pratik pir yöntemdir
-
Fuarlarda ve tanıtım sergilerinde sıkça kullanılmaktadır
b)Eğitim Dünyası
Dergilerin
elektronik ortama aktarılmasında kullanılır.
-Kurs ve
Okul Öğretim Programlarında sunu yapılırken kullanılan etkili bir yöntemdir.
-Personel
eğitim seminerlerinde günümüzde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır
-Eğitsel içerikli
oyunlarda görselliği arttırmak için kullanılan güzel bir yöntemdir
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
a)İnteraktif
CD’ler
İnteraktif
CD ler bilgiyi aktarmak için kullanılan yegane yöntemlerden birisidir. Bir
firmanın tanıtım CD si bir kitabın fuarda tanıtılması için kullanılan CD ler
interaktif CD ler olarak tanımlanır.
ÖRNEK: İngilizce öğrenmek
için kursa giden bir kimsenin kursun verdiği aşamalı İngilizce öğrenmek için
tasarladığı CD güzel bir örnek olacaktır.
b) Demo ve
Animasyonlar
Demo: Bir program veya oyunun tanıtımını yapmak için piyasaya sürülen deneme
sürümleridir.
ÖRNEK: PES2014
Animasyonlar: Birden farklı resimlerin birkaç sahne karesinde bir hikaye etrafında
kurgulayarak çeşitli programlar sayesinde birleştirilmesini ifade eder.
ÖRNEK: Sunumuzu yaparken göstermiş
olduğumuz “Bay Çöp Adam “animasyonu güzel bir örnektir.
c) Gösteri İstasyonlari:
Kiosk : Bir dokunmatik ekran ve pc den oluşan bir cihazdır. Bu cihazlar farklı
amaçlarda kullanma imkanı sağlamaktadır. Bankalarda bulunan sıra alma cihazları üniversitemiz yemekhanesindeki para doldurma cihazı birer kioks örneğidir
d) Etkileşimli Eğitim
İnternet teknolojisinin
öğretmen ve öğrenci unsurlarının aynı ortanda bulunma gereksinimini ortadan
kaldırarak öğrencinin istediği zamanda ve istediği kadar
tekrar yapma imkanı sağlayan öğrenme
şeklidir.
ÖRNEK: TTNET VİTAMİN bu türde öğrenme sağlayan bir eğitim portalıdır.
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
Bireyselleştirme ilkesi
İnsanlar formal bir yapıda terimsel konuşmalar yerine konuşma dilinde
yapılan konuşmalarda daha etkili bir öğrenme gerçekleştirir.
ÖRNEK: Mesleksel terimler yerine dinleyicinin anlayacağı bir şekilde
anlatmak daha etkili olacaktır.
Ses ilkesi
İnsanlar
elektronik sesler veya farklı aksanlardaki sesler yerine kendi aksanıyla anlatılan konulara daha fazla ilgi
duymaktadır.
ÖRNEK:
Anlatıcının iyi bir aksana sahip olması gerekir. Yerel ağızlarla konuşmak
yerine İstanbul Türkçesiyle konuşmak daha etkili olacaktır.
Resim İlkesi
İnsanlar,
konuyu anlatan kişinin resmini görüp görmemelerinden bağımsız öğrenmektedir.
ÖRNEK:
Konuyu anlatan kişinin güzel, çirkin, kadın, erkek, olması bir anlam ifade
etmeyecektir.
Bölümlendirme
İlkesi
İnsanlar
kendi seviyelerine göre öğrendikleri ve kendilerinin öğrenmek istedikleri
konuları istedikleri sekilde bölümlendirdiklerinde ve istedikleri zaman tekrar
yapabildiklerinde daha iyi öğrenirler.
Ön-Hazırlanma
İlkesi
Bir konuyu
öğrenmeden önce o konu ile ilgili temel kavramları bilmesi öğrenmeyi
kolaylaştırır.
ÖRNEK:
Bilgisayar kullanmayı öğrenmek isteyen
bir kimse mause ,klavye vb. donanımlar hakkında bilgi sahibi olursa daha etkili
bir öğrenme gerçekleşecektir.
Kanal İlkesi
İnsanlar,
animasyon ve anlatıya dayalı ortamlarda animasyon ve metine dayalı durumlardan
daha iyi öğrenirler.
Çoklu Ortam İlkesi
İnsanlar sadece sözlü anlatımın olduğu ortamalar yerine sözlü ve
animasyonlu ortamlarda daha iyi bir
öğrenme gerçekleştirir.
ÖRNEK: Düz bir konu anlatımının yapıldığı sınıf ortamında konu bir sunu ile
desteklendiğinde daha verimli olacaktır.
Uzamsal Bitişiklik (Yakınlık) İlkesi
Birbiri ile ilgili resim ve
kelimelerin birbirine yakınlık dereceleri
öğrenmeyi o dercede etkiler.
ÖRNEK: Birbiri ile ilişkili konular art arda anlatıldığında kavrama daha
kolay ve akılda kalıcılık daha fazla olacaktır.
Tutarlılık, Uyumluluk İlkesi
Konuyla ilgili olmayan resim yada diğer nesnelerin ortamda bulunması öğrenmeyi zorlaştırmaktadır.
ÖRNEK:
Biyoloji dersinde sindirim sistemini anlatan bir öğretmen arada beyinden
bahsetmesi konunun anlaşılmasını zorlaştıracaktır.
Biçim, Tarz İlkesi
Animasyon
ve anlatının birlikte kullanıldığı ortamlarda öğrenme, animasyon ve metin
kullanılan ortamlara oranla daha etkili olur.
ÖRNEK:
Fotosentez konusunun işlendiği bir derste hocanın anlatımı yanında fotosentez ile
ilgili bir animasyon daha etkili bir öğrenme sağlayacaktır.
Denge (Yeterlilik) İlkesi
Sunuyu
hazırlarken resim ve yazıların dengeli kullanılması göz yormasını engelleyeceği
gibi sunuya olan ilgiyi arttırır.
ÖRNEK: Bilgisayar Donanımı dersinde ana kartlardan bahseden hoca fazla
konuşmak yada bir sürü resim göstermek yerine kısa bir özet geçtikten sonra bir
kasayı açıp uygulamalı olarak ana kartı göstermek daha etkili olacaktır.
Bireysel Farklılıklar İlkesi
Tasarım, yetersiz bilgi donanımına sahip öğrenenler üzerinde yeterli
olanlara oranla; uzamsal kavrayışları düşük öğrenenler üzerinde yüksek olanlara
oranla daha güçlü bir
etkiye sahiptir.
ÖRNEK: Şöyle ki bilgisayar hakkında yeterli bilgiye sahip ve bilgisayarı
kullanabilecek kavrama düzeyine sahip bir kişiye bilgisayar kullanmayı anlatmak,
bu bilgi ve kavrama düzeyine sahip olmayan kişi kadar etkili olmayacaktır.
ÇOKLU ORTAMIN AVANTAJLARI
-Basılı materyallere göre elektronik ortamda çok daha fazla bilgi
rahatlıkla saklanabilir ve elektronik ortamda kolaylıkla güncellenen bu
bilgilere anahtar kelimeler kullanılarak arama ve gezinme araçları yolu ile
kolaylıkla erişilebilir.
ÖRNEK: Bir kitabı güncellemek için en az bir yıl beklenmek zorundadır fakat
çoklu ortam sayesinde bu güncellemeyi istediğimiz zaman yapma imkanımız
olacaktır.
-Materyaller, metin ve resimlerle sınırlıdır. Oysa hiper ortamlarda aynı
konu, animasyon, video ve ses gibi farklı ortamlar işe koşularak verilebilir.
Üstelik farklı ortamlarda kolaylıkla değiştirilebilir, güncellenebilir ve
yayınlanabilir.
-Çoklu ortamlar (multimedia) daha soyut kavramların daha anlaşılır hale
gelmesine yardımcı olur.
ÖRNEK : İnsan vücudundaki iletişimi anlatan bir derste sadece söz ve
resimler yeterli olmayabilir bunun yanında çoklu ortamın sağladığı animasyon
vb. uygulamalar kullanılarak soyut kavramlar somutlaştırılabilir.
SEBİT NEDİR?
Her tür
içeriği, teknolojinin olanaklarından yararlanarak, bireylerin en iyi, kolay ve
kalıcı şekilde öğrenebileceği biçime dönüştüren kuruluştur. Sebit , ülkemizdeki
eğitimin gelişmesine, teknolojinin yenilikçi ve etkin kullanımıyla katkıda
bulunmaktadır. Ankara ODTÜ Teknokent'ten yürüttükleri çalışmaları, 250 kişilik
yetkin ve yaratıcı ekip sayesinde gerçekleştirmektedirler.
VİTAMİN NEDİR?
Vitamin,
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) öğretim programıyla uyumlu, internet üzerinden
ulaşılan, öğretmen ve öğrenciler için hazırlanmış eğitim destek hizmetidir. Vitamin, öğrencilerin dersleri daha
iyi anlayarak tam öğrenmenin gerçekleşmesini amaçlar. Ayrıca, öğretmenlerin
gereksinim duyduğu eğitim ve bilgi teknolojisi desteğini sunmaktadır. İnternet
üzerinden kullanılan bir ürün olması, Vitamin'e Türkiye'de en ücra yerlerde
yaşayan öğrencilerin bile ulaşmasını sağlar. Vitamin, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıf
seviyesindeki Matematik, Fen ve Teknoloji, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve T.C.
İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük; lise seviyesinde Matematik, Geometri, Dil
Bilgisi ve Anlatım, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih dersleri ile tüm ilköğretim
ve lise yaş gruplarını kapsayan İngilizce programlarını içerir.
ADAPTİVE CURRİCULUM NEDİR?
Amerika
Birleşik Devletleri'nin ilköğretim sınıflarındaki öğretmen ve öğrencilere
yönelik hazırlanmış, İnternet tabanlı bir eğitim destek ürünüdür. Matematik ve
Fen derslerinin yer aldığı bu üründe ders içerikleri, etkileşimli, hareketli ve
görsel uygulamalarla sunulur
EBA NEDİR?
Eğitim-öğretim sürecinde bilişim
teknolojisi donanımlarını kullanarak etkin materyaller kullanmanız amacıyla
Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından tasarlanan Eğitim
Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş
doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ İLE
ÇOKLU ORTAM ARASINDA NASIL BİR İLİŞKİ VARDIR?
Öğretim teknolojisinin tanımından da
hatırlayacağımız gibi süreç ve kaynakları öğrenme için tasarlama, geliştirme ve
bunları kullanmadır.
Çoklu ortam uygulamalarında da tasarlamış
olduğumuz animasyonlar , videolar, kısacası çoklu ortam uygulamaları sayesinde
süreç ve kaynakları tasarlama, geliştirme ve bunları uygulanmasında kolaylıklar
sağladığı gibi etkili bir şekilde sunma imkanı sağlar.
GRUP ÜYELERİ
-ŞÜKRÜ BUDANOĞLU
-VOLKAN BİLİK
-HALİT AĞMA
-AYKUT TUNCER
-HAKAN KÖSE
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilaasssssssssss
YanıtlaSildsadddddddddddasdasdasdasdasdasdasdasdsaddasd
YanıtlaSil