Konularımız



EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE KULLANIMI DERSİ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI

        Konularımız

1)Çoklu ortam nedir?
2)Neden çoklu ortam
3)Çoklu ortam uygulamaları
4)Çoklu ortam tasarım ilkeleri
5)Çoklu ortamın avantajları ve dezavantajları
6)Sebit,Vitamin, Adabtive Curriculum, EBA Nedir?

ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
Bilgisayar Ögrenme
Bilgisayarın donanımını ve içerdiği  programları öğrenmeyi hedefler. Bu programlar ofis programları, veya diğer görsel programlar olabilir.
ÖRNEK: Halk eğitim kurslarında verilen bilgisayar kurslarını örnek verebiliriz.

Bilgisayar Destekli Ögrenme
Bilgisayar destekli öğrenme işlenen konularda kalıcılığı arttırmak amacıyla bilgisayarın araç olarak kullanılmasını gerektirir.
ÖRNEK: Anlattığımız konularda bilgisayarları aktif olarak kullanmadır.örnek olarak power point sunularını kullanmak için bilgisayara ihtiyaç duyarız.

Bilgisayar Üzerinden Ögrenme
Ortamda öğretmenin bulunmadığı öğrenmenin bilgisayar üzerinden gerçekleştiği öğrenme şeklini ifade eder. Dersler video vb. formatlarda bilgisayar üzerinden öğrenciye sunulur.
ÖRNEK: Üniversitemizde verilen UZEM dersleri iyi bir örnektir.


ORTAM NEDİR?

a)Hiper Metin: Hiper metin aslında sayfalar arası bağlantı yapmayı sağlayan yolları ifade eder. Hiper metinler sayesinde farklı sayfalar arasında bağlantı kurabilir ve bu sayfalar arasında dolaşabiliriz.
ÖRNEK: Örneğin; Facebook a girmek için https://www.facebook.com/bağlantısını kullanırız.

b)Hiper Ortam: Hiper ortam ise metin ile birlikte diyagram, animasyon, ses ve video içeren ve aslında hiper metinin genişletilmiş hali olarak tanımlanmaktadır...
ÖRNEK: Web sayfalarındaki videoları izleyebilmemizi sağlar.
                                  

c)Çoklu Ortam: Çoklu ortam farklı türden bilgi kaynaklarının bir araya getirilerek yeni bir bilgi türünün ortaya çıkmasını sağlar. Mesela srs türünden bir bilgi kaynağı sadece bir ortamı ifade ederken ses ve resim bilgi kaynaklarının bir arada kullanılması sonucu çoklu ortam ortaya çıkar.
ÖRNEK: En basitinden movimaker programı sayesinde ses görüntü ve videonun birleşiminden yapmış olduğumuz bir film güzel bir çoklu ortam örneğidir.

NEDEN MULİMEDYA


Hatırlaması kolaydır
Dikkat toplamak için iyi bir yöntemdir
Hazırlanması kolaydır ve pratiklik sağlar
Saklanması kolaydır ve az yer kaplar
Akılda kalıcılığı arttırmakla beraber öğrenmeyi kolaylaştırır.
Öğretmene konuların hazırlanmasında ve anlatımında kolaylık sağlar
Olayları hayata uyarlamak için en iyi uyarlama yöntemidir.


                                    KULLANIM ALANLARI

a)İş Dünyası

Firmaların tanıtım videoları ve reklamlarında kullandıkları en etkili yöntemdir

-Ürünlerin tanıtımını yaparken kullanılan pratik pir yöntemdir

- Fuarlarda ve tanıtım sergilerinde sıkça kullanılmaktadır





b)Eğitim Dünyası
Dergilerin elektronik ortama aktarılmasında kullanılır.

-Kurs ve Okul Öğretim Programlarında sunu yapılırken kullanılan etkili bir yöntemdir.

-Personel eğitim seminerlerinde günümüzde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır

-Eğitsel içerikli oyunlarda görselliği arttırmak için kullanılan güzel bir yöntemdir


                                   

ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI


a)İnteraktif CD’ler
İnteraktif CD ler bilgiyi aktarmak için kullanılan yegane yöntemlerden birisidir. Bir firmanın tanıtım CD si bir kitabın fuarda tanıtılması için kullanılan CD ler interaktif CD ler olarak tanımlanır.
ÖRNEK: İngilizce öğrenmek için kursa giden bir kimsenin kursun verdiği aşamalı İngilizce öğrenmek için tasarladığı CD güzel bir örnek olacaktır.
b)  Demo ve Animasyonlar
Demo: Bir program veya oyunun tanıtımını yapmak için piyasaya sürülen deneme sürümleridir.
ÖRNEK: PES2014
Animasyonlar: Birden farklı resimlerin birkaç sahne karesinde bir hikaye etrafında kurgulayarak çeşitli programlar sayesinde birleştirilmesini ifade eder.
ÖRNEK:  Sunumuzu yaparken göstermiş olduğumuz “Bay Çöp Adam “animasyonu güzel bir örnektir.



c)  Gösteri İstasyonlari:
Kiosk : Bir dokunmatik ekran ve pc den oluşan bir cihazdır. Bu cihazlar farklı amaçlarda kullanma imkanı sağlamaktadır. Bankalarda  bulunan sıra alma cihazları  üniversitemiz yemekhanesindeki  para doldurma cihazı birer kioks  örneğidir

d) Etkileşimli Eğitim
İnternet teknolojisinin öğretmen ve öğrenci unsurlarının aynı ortanda bulunma gereksinimini ortadan kaldırarak   öğrencinin istediği zamanda ve istediği kadar tekrar yapma imkanı sağlayan  öğrenme şeklidir.
ÖRNEK: TTNET VİTAMİN    bu  türde öğrenme sağlayan bir eğitim portalıdır.
            ÇOKLU ORTAM  TASARIM   İLKELERİ
Bireyselleştirme ilkesi
İnsanlar formal bir yapıda terimsel konuşmalar yerine konuşma dilinde yapılan konuşmalarda daha etkili bir öğrenme gerçekleştirir.
ÖRNEK: Mesleksel terimler yerine dinleyicinin anlayacağı bir şekilde anlatmak daha etkili olacaktır.
Ses ilkesi
İnsanlar elektronik sesler veya farklı aksanlardaki sesler yerine  kendi aksanıyla  anlatılan konulara daha fazla ilgi duymaktadır.
ÖRNEK: Anlatıcının iyi bir aksana sahip olması gerekir. Yerel ağızlarla konuşmak yerine İstanbul Türkçesiyle konuşmak daha etkili olacaktır.


  Resim İlkesi
İnsanlar, konuyu anlatan kişinin resmini görüp görmemelerinden bağımsız öğrenmektedir.
ÖRNEK: Konuyu anlatan kişinin güzel, çirkin, kadın, erkek, olması bir anlam ifade etmeyecektir.

Bölümlendirme İlkesi
İnsanlar kendi seviyelerine göre öğrendikleri ve kendilerinin öğrenmek istedikleri konuları istedikleri sekilde bölümlendirdiklerinde ve istedikleri zaman tekrar yapabildiklerinde daha iyi öğrenirler.

  Ön-Hazırlanma İlkesi
Bir konuyu öğrenmeden önce o konu ile ilgili temel kavramları bilmesi öğrenmeyi kolaylaştırır.
ÖRNEK: Bilgisayar kullanmayı  öğrenmek isteyen bir kimse mause ,klavye vb. donanımlar hakkında bilgi sahibi olursa daha etkili bir öğrenme gerçekleşecektir.

             Kanal İlkesi
İnsanlar, animasyon ve anlatıya dayalı ortamlarda animasyon ve metine dayalı durumlardan daha iyi öğrenirler.

            Çoklu Ortam İlkesi
İnsanlar sadece sözlü anlatımın olduğu ortamalar yerine sözlü ve animasyonlu ortamlarda  daha iyi bir öğrenme gerçekleştirir.
ÖRNEK: Düz bir konu anlatımının yapıldığı sınıf ortamında konu bir sunu ile desteklendiğinde daha verimli olacaktır.
Uzamsal Bitişiklik (Yakınlık) İlkesi
Birbiri ile ilgili resim ve kelimelerin birbirine yakınlık dereceleri  öğrenmeyi o dercede etkiler.
ÖRNEK: Birbiri ile ilişkili konular art arda anlatıldığında kavrama daha kolay ve akılda kalıcılık daha fazla olacaktır.

Tutarlılık, Uyumluluk İlkesi
Konuyla ilgili olmayan resim yada diğer nesnelerin ortamda bulunması  öğrenmeyi zorlaştırmaktadır.
            ÖRNEK: Biyoloji dersinde sindirim sistemini anlatan bir öğretmen arada beyinden bahsetmesi                        konunun anlaşılmasını zorlaştıracaktır.

            Biçim, Tarz İlkesi

            Animasyon ve anlatının birlikte kullanıldığı ortamlarda öğrenme, animasyon ve metin kullanılan                         ortamlara oranla daha etkili olur.
            ÖRNEK: Fotosentez konusunun işlendiği bir derste hocanın anlatımı yanında fotosentez ile ilgili bir                 animasyon daha etkili bir öğrenme sağlayacaktır.

          Denge (Yeterlilik) İlkesi
          Sunuyu hazırlarken resim ve yazıların dengeli kullanılması göz yormasını engelleyeceği gibi sunuya olan             ilgiyi arttırır.
          ÖRNEK: Bilgisayar Donanımı dersinde ana kartlardan bahseden hoca fazla konuşmak yada bir sürü             resim göstermek yerine kısa bir özet geçtikten sonra bir kasayı açıp uygulamalı olarak ana kartı                     göstermek daha etkili olacaktır.
Bireysel Farklılıklar İlkesi
Tasarım, yetersiz bilgi donanımına sahip öğrenenler üzerinde yeterli olanlara oranla; uzamsal kavrayışları düşük öğrenenler üzerinde yüksek olanlara oranla daha                  güçlü bir etkiye sahiptir.
ÖRNEK: Şöyle ki bilgisayar hakkında yeterli bilgiye sahip ve bilgisayarı kullanabilecek kavrama düzeyine sahip bir kişiye bilgisayar kullanmayı anlatmak, bu bilgi ve kavrama düzeyine sahip olmayan kişi kadar etkili olmayacaktır.




ÇOKLU ORTAMIN AVANTAJLARI

-Basılı materyallere göre elektronik ortamda çok daha fazla bilgi rahatlıkla saklanabilir ve elektronik ortamda kolaylıkla güncellenen bu bilgilere anahtar kelimeler kullanılarak arama ve gezinme araçları yolu ile kolaylıkla erişilebilir.
ÖRNEK: Bir kitabı güncellemek için en az bir yıl beklenmek zorundadır fakat çoklu ortam sayesinde bu güncellemeyi istediğimiz zaman yapma imkanımız olacaktır.

-Materyaller, metin ve resimlerle sınırlıdır. Oysa hiper ortamlarda aynı konu, animasyon, video ve ses gibi farklı ortamlar işe koşularak verilebilir. Üstelik farklı ortamlarda kolaylıkla değiştirilebilir, güncellenebilir ve yayınlanabilir.
-Çoklu ortamlar (multimedia) daha soyut kavramların daha anlaşılır hale gelmesine yardımcı olur.

ÖRNEK : İnsan vücudundaki iletişimi anlatan bir derste sadece söz ve resimler yeterli olmayabilir bunun yanında çoklu ortamın sağladığı animasyon vb. uygulamalar kullanılarak soyut kavramlar somutlaştırılabilir.
SEBİT NEDİR?
Her tür içeriği, teknolojinin olanaklarından yararlanarak, bireylerin en iyi, kolay ve kalıcı şekilde öğrenebileceği biçime dönüştüren kuruluştur. Sebit , ülkemizdeki eğitimin gelişmesine, teknolojinin yenilikçi ve etkin kullanımıyla katkıda bulunmaktadır. Ankara ODTÜ Teknokent'ten yürüttükleri çalışmaları, 250 kişilik yetkin ve yaratıcı ekip sayesinde gerçekleştirmektedirler.
                                                                               VİTAMİN NEDİR?
Vitamin, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) öğretim programıyla uyumlu, internet üzerinden ulaşılan, öğretmen ve öğrenciler için hazırlanmış eğitim destek hizmetidir.  Vitamin, öğrencilerin dersleri daha iyi anlayarak tam öğrenmenin gerçekleşmesini amaçlar. Ayrıca, öğretmenlerin gereksinim duyduğu eğitim ve bilgi teknolojisi desteğini sunmaktadır. İnternet üzerinden kullanılan bir ürün olması, Vitamin'e Türkiye'de en ücra yerlerde yaşayan öğrencilerin bile ulaşmasını sağlar. Vitamin, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıf seviyesindeki Matematik, Fen ve Teknoloji, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük; lise seviyesinde Matematik, Geometri, Dil Bilgisi ve Anlatım, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih dersleri ile tüm ilköğretim ve lise yaş gruplarını kapsayan İngilizce programlarını içerir.
                                   ADAPTİVE CURRİCULUM   NEDİR?
Amerika Birleşik Devletleri'nin ilköğretim sınıflarındaki öğretmen ve öğrencilere yönelik hazırlanmış, İnternet tabanlı bir eğitim destek ürünüdür. Matematik ve Fen derslerinin yer aldığı bu üründe ders içerikleri, etkileşimli, hareketli ve görsel uygulamalarla sunulur

                                               EBA NEDİR?
Eğitim-öğretim sürecinde bilişim teknolojisi donanımlarını kullanarak etkin materyaller kullanmanız amacıyla Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından tasarlanan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur.



ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ İLE ÇOKLU ORTAM  ARASINDA NASIL BİR İLİŞKİ VARDIR?
Öğretim teknolojisinin tanımından da hatırlayacağımız gibi süreç ve kaynakları öğrenme için tasarlama, geliştirme ve bunları kullanmadır.
Çoklu ortam uygulamalarında da tasarlamış olduğumuz animasyonlar , videolar, kısacası çoklu ortam uygulamaları sayesinde süreç ve kaynakları tasarlama, geliştirme ve bunları uygulanmasında kolaylıklar sağladığı gibi etkili bir şekilde sunma imkanı sağlar.






GRUP ÜYELERİ
-ŞÜKRÜ BUDANOĞLU
-VOLKAN BİLİK
-HALİT AĞMA
-AYKUT TUNCER

-HAKAN KÖSE

3 yorum: